Profesjonalna pomoc w dbaniu o turbinę samochodową – dzięki AliExpress już od $6.48!

Nie od dziś i nie od wczoraj na drogach pojawiło się wiele samochodów wyposażonych w turbosprężarki. TDI, HDI, Kompressor, Turbo to tylko kilka z często spotykanych na Polskich drogach oznaczeń na pojazdach. Jednak przy coraz bardziej obciążonych silnikach i coraz większych wymaganiach im stawianych, sprężarki również muszą znosić coraz większe obciążenia. Jest jednak sposób żeby dać im odetchnąć, a przy okazji nie nadwyrężyć zanadto swojego budżetu…

Od bardzo dawna właściciele samochodów sportowych i wyczynowych wyposażonych w sprężarki (prym wiodą tutaj wielbiciele Subaru Impreza WRX STI i Mitsubishi Lancer Evo) zmagali się z problemem awarii turbosprężarek. Elementy te, przy niewłaściwym użytkowaniu ulegały częstym awariom, zacierały się, a w skrajnych przypadkach uszkadzały silnik.

Klasyka samochodów sportowych dla przeciętnego zjadacza chleba

Dlatego też zaczęto szukać sposobów na rozwiązanie tego problemu. Silnik z turbosprężarką wcale nie musi być bardziej awaryjny niż jednostka bez doładowania. Tajemnica długowieczności silnika turbo tkwi w dobrej i systematycznej obsłudze.

Najbardziej delikatne punkty w silniku to sama turbina i układ jej smarowania. Uważać trzeba również na wszystkie połączenia układu dolotowego, rury i giętkie węże. W przypadku sprężarki wszystko polega na precyzji wykonania i trudnych warunkach jej pracy. Po pierwsze, spaliny napędzające wirnik działają na nią temperaturą około 600 stopni Celsjusza. Po drugie, oś wirnika sprężarki kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. To powoduje duże obciążenie wszystkich łożysk, a ich zatarcie równoznaczne jest ze zniszczeniem turbiny.

Podstawowymi zasadami życia w zgodzie z samochodem wyposażonym w turbosprężarkę są:
– utrzymywanie właściwego poziomu oleju
– po odpaleniu nie wkręcamy silnika na obroty do czasu jego nagrzania. To ogólna zasada, ale w przypadku turbo szczególnie ważna. Dopiero rozgrzany olej odpowiednio chroni łożyska wirnika turbiny
– po długiej pracy turbo musi ostygnąć. W praktyce oznacza to, że po zaparkowaniu nie wyłączamy od razu silnika. Czas potrzebny na zatrzymanie turbiny zależy od tego jak wysokie obroty miał silnik. Przyjmijmy, że odczekać trzeba minimum 30 sekund.

W przypadku ostatniego punktu mamy możliwość ułatwienia sobie tego zadania. Zamiast siedzenia w samochodzie po zakończeniu jazdy, można wspomóc się elektronicznym urządzeniem, studzącym silnik za kierowcę, podczas gdy my możemy udać się do wykonywanie bardziej produktywnych zadań. Kilka firm zajmujących się szeroko rozumianym tuningiem samochodowym opracowało odpowiednie rozwiązanie:

APEXI Turbo timer

Turbo timer jest urządzeniem przeznaczonym do utrzymywania pracy silnika samochodu przez z góry określony okres czasu, aby automatycznie wykonać schładzanie, co zapobiega przedwczesnemu zużyciu turbosprężarki i jej awarii. Po okresie jazdy samochodem, gdy turbosprężarka pracuje w trudnych warunkach, ważne jest, aby silnik „pochodził” na biegu jałowym przez pewien okres czasu, dzięki czemu zespół sprężarki schładza do niższych temperatur gazy w przewodach wlotowych i wylotowych. W tym samym czasie olej z silnika może krążyć, a turbina go nie spali, w przeciwieństwie do sytuacji kiedy zostaje uwięziony w nagrzanej turbinie, po czasie obracania się z dużą prędkością.

Turbo timer zwykle może być wyłączony przez zewnętrzny przełącznika. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą przełącznika hamulca ręcznego.

Jak to tak naprawdę działa obrazuje poniższy film:

Montaż samego urządzenia jest dość prosty, a uzyskiwany efekt na pewno wart zachodu.

Najbardziej znanymi firmami produkującymi turbo timer’y są APEXI, HKS i GReddy. Ceny tych urządzeń są jednak dość wysokie, przeszukując oferty polskich i europejskich sklepów specjalizujących się w tematyce samochodowej.

W ofercie chińskich portali zakupowych można znaleźć te urządzenia w znacznie lepszych cenach, niż w europejskich sklepach:

APEXI
APEXI Turbo Timer już od US $6.48

HKS
HKS Turbo Timer już od US $13.99

GReddy
Greddy Turbo Timer już od US $23.99

Udostępnij na: